﷽ #معارف_نماز
❌نمازهاى #مردود
⚠️ممکن است عملى صحیح باشد ولى مورد قبول قرار نگیرد، مثل جنس بى مشترى.
در احادیث، نماز برخى از افراد را فاقد ارزش و مردود به حساب آوردهاند، که به چند نمونه اشاره مىشود:
1⃣ #بى_تفاوتها
امام صادق علیه السلام فرمود: نماز کسانى که نسبت به برهنگان و آوارگان جامعه بى تفاوتند، قبول نیست.
2⃣ #حرام_خواران
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: نماز حرام خواران، مثل بناى ساختمان بر ریگ است. «الصَّلاهُ مَعَ اکْلِ الْحَرامِ کَالبِناءِ عَلَى الرَّملِ»
3⃣ #بى_تعهدان در خانه
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: نماز زنى که از درآمد شوهر بهرهمند مىشود ولى به مسئولیت الهى خود عمل نمىکند، پذیرفته نیست.
4⃣ #تارکان_زکات
در قرآن در اکثر موارد، پرداخت زکات را در کنار بر پا داشتن نماز آورده، و در احادیث بسیارى آمده که نماز آنانکه زکاتِ مال خویش را نمىدهند، پذیرفته نمىشود. ١ روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله وارد مسجد شد و نه نفر را به جرم اینکه زکات نمىدادند، از مسجد بیرون کرد، سپس اقامۀ نماز نمود. آرى، رابطۀ با خدا باید در کنار رابطه با محرومان جامعه باشد.
5⃣ افراد #لاابالى
نماز کسى که اهل تقوا نیست، یا رکوع و سجودش را در نماز به طور مطلوب انجام نمىدهد، پذیرفته نیست.
6⃣ #حاقن و #حاقب
حاقن و حاقب، یعنى کسى که بول و غائط خود را نگاه مىدارد و بدینوسیله به خود فشار آورده و دچار ضررهاى جسمى مىشود. این کار، علاوه بر زیان براى سلامتى، در نماز هم موجب عدم تمرکز فکر مىشود و حضور قلب را از بین مىبرد. امام صادق علیه السلام فرمود: نماز چنین کسانى قبول نمىشود.
7⃣ #پیش_نماز غیر محبوب
گاهى در مسجدى، ممکن است مردم به پیش نمازى علاقه نداشته باشند و او را قبول نکنند ولى او بخاطر حفظ خود، حاضر نباشد مسجد یا پایگاه خود را رها کند. طبیعى است که چنین موردى، موجب بروز برخورد و خلوت شدن نماز جماعت مىشود. در روایات، نماز جماعت چنین کسانى مردود شمرده شده است.
پرتوی از اسرار نماز، صفحه 91
حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.